Romige broccolisoep

Met warmer weer neig je misschien niet zo snel naar een soepje, maar soep als lunch of avondeten is zo gek nog niet. Vooral een groentesoep valt niet te zwaar op de maag, het is zo klaar en het is een makkelijke manier om snel jouw dagelijkse hoeveelheid groente te binnen te krijgen.

Wij kiezen hier voor een broccoli-pastinaaksoep met aardappel om de soep lekker romig te maken. Broccoli is een ware vitaminebom. 60 gram broccoli is genoeg voor de ADH aan vitamine C. Daarnaast bevat broccoli vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, E en K. En de mineralen: ijzer, mangaan, kalium, fosfor, magnesium, calcium, seleen, zink en molybdeen. Probeer de broccolisoep met zo’n kort mogelijke kooktijd te maken, zodat de broccoli voedzaam blijft en z’n geneeskracht behoudt.

INGREDIËNTEN

  • 1 broccoli

  • 1 aardappel

  • 1 ui

  • 1 pastinaak

  • groentebouillonblokje

  • 1 el olijfolie

BEREIDING

Snijd de ui, broccoli, aardappel en pastinaak in kleine blokjes. Verhit een pan met olie en fruit de ui een paar minuten.

Voeg vervolgens de broccoli, aardappel en pastinaak toe aan de pan, roer een paar keer om en voeg water toe tot de groenten onder water staan.

Voeg een groenteboullionblokje toe en kook maximaal 15 minuten. Pureer met een staafmixer tot een romig geheel. Vind je de substantie te dik? Voeg dan wat water toe. Serveer met peper en indien nodig zout, en zaden zoals zonnebloem- of pompoenpitten voor een bite.